Courses

per page / 7 Item(s)
  1. Begrijpend lezen en TOS
    €60.00

    Begrijpend lezen en TOS

    Vaak kunnen kinderen met een taalprobleem zich onvoldoende een beeld vormen van de tekst die ze lezen. Dit maakt het begrijpen van een tekst en het praten over de inhoud erg lastig. 
    In de eerste bijeenkomst maakt u kennis met de nieuwste inzichten op het gebied van begrijpend lezen: Welke aanpassingen vraagt de werkwijze van Close reading voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornissen (TOS); Hoe integreer je begrijpend lezen in nieuwe onderwijsconcepten; thematisch werken, IPC.  In de tweede bijeenkomst gaat u praktisch aan het werk en neemt u een aantal lessen mee naar huis waarmee u direct aan de slag kunt.
  2. Executieve functies in de klas
    €120.00

    Executieve functies in de klas

    Executieve functies zijn denkprocessen (functies) die belangrijk zijn voor het uitvoeren (de executie) van doelgericht gedrag. In deze cursus leer je welke executieve functies er zijn en wat belangrijke
    voorwaarden zijn voor kinderen om tot zelfsturing te komen. Wij ‘zoomen  in’  op executieve functies in relatie tot het schoolse leren. In de tweede bijeenkomst gaan we aan de hand van een casus aan de slag met een interventie om een executieve functie te verbeteren.
  3. Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)
    €60.00

    Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)

    In deze workshop maak je kennis met de methodiek die Marion Blank heeft ontwikkeld om het taal-denken te stimuleren. In eerste instantie richtte de methodiek zich op leerlingen met een taalachterstand, nu weten we dat het voor alle leerlingen goed toepasbaar is. Om denkprocessen te ontwikkelen wordt taal als middel ingezet. Je krijgt handvatten voor hoe jee het denken van de leerlingen kan stimuleren en hoe specifieke vraagstelling hieraan bijdraagt. Na deze bijeenkomst heb je kennisgemaakt met de vier verschillende niveaus van taal-denkvragen en kan je deze beginselen direct in het dagelijkse werk toepassen.
  4. Workshop: Het belang van Woordenschat
    €75.00

    Workshop: Het belang van Woordenschat

    Voor kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking is het essentieel om de uitbreiding van de woordenschat expliciet aan de orde te laten komen. De nadruk ligt op het belang van
    Woordenschatverwerving en woordkennis. Je krijgt handreikingen om het woordenschatonderwijs zo in te richten dat zowel taalzwakke als taalsterke leerlingen voldoende aan bod komen.
  5. Onderdompeling in de wereld van doven en slechthorenden
    €30.00

    Onderdompeling in de wereld van doven en slechthorenden

    Wil je zelf ervaren hoe het is om slechthorend te zijn? Welke leerkrachtvaardigheden helpen de leerling dan om de stof te begrijpen? Tijdens deze actieve workshop ervaar je aan den lijve wat het met je doet als je slechthorend bent. Welke inspanning je moet leveren om de informatie te horen en te begrijpen. Ook krijg je adviezen over hoe je als leerkracht/docent je handelen goed afstemt op een slechthorende leerling.
  6. Meertaligheid en TOS
    €60.00

    Meertaligheid en TOS

    Deze workshop geeft informatie over kinderen die het Nederlands als tweede taal moeten verwerven (NT2). Deelnemers krijgen handreikingen om het onderwijs aan deze kinderen aan te passen en te optimaliseren. Wat is het verschil tussen een taalachterstand en TOS? En wanneer moet je je zorgen maken over de taalontwikkeling van een meertalige leerling? In deze workshop krijg je kennis van de invloed van meertaligheid op de taalontwikkeling en algehele ontwikkeling bij een leerling met TOS en hoe je hier rekening mee kunt houden in het onderwijs. Ook bespreken we praktische adviezen om meertaligheid een plek te geven in de klas en voor advisering van ouders.
  7. Taalachterstand of Taalontwikkelingsstoornis?
    €60.00

    Taalachterstand of Taalontwikkelingsstoornis?

    In ons werk komen we kinderen tegen die eeen taalontwikkelingsachterstand hebben of een vergroot risico hierop. 5% van de kinderen is bekend met spraak-taalproblemen. Binnen die groep zijn er soms kinderen die niet een taalontwikkelingsachterstand, maar een taalontwikkelingsstoornis hebben, zonder dat wij of ouders daar weet van hebben.
per page / 7 Item(s)