Courses

per page / 164 Item(s)
Page:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Moeilijk verstaanbare kleuters met TOS
    €50.00

    Moeilijk verstaanbare kleuters met TOS

    In deze module krijg je handvatten die het communiceren met moeilijke verstaanbare kinderen vergemakkelijken. Er worden voorbeelden gegeven van problemen die je tegenkomt bij moeilijk verstaanbare kinderen. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen problemen met een fonetische en een fonologische oorzaak. Je leest over de gevolgen voor het leren lezen en je ervaart zelf hoe moeilijk het is om een ingeslepen uitspraakpatroon om te buigen.
  2. Begrijpend lezen en TOS

    Begrijpend lezen en TOS

    Vaak kunnen kinderen met een taalprobleem zich onvoldoende een beeld vormen van de tekst die ze lezen. Dit maakt het begrijpen van een tekst en het praten over de inhoud erg lastig.
    In de eerste bijeenkomst maak je kennis met de nieuwste inzichten op het gebied van begrijpend lezen: welke aanpassingen vraagt de werkwijze van Close reading voor leerlingen met een taalontwikkelingstoornis (TOS); hoe integreer je begrijpend lezen in nieuwe onderwijsconcepten; thematisch werken, IPC.  In de tweede bijeenkomst ga je praktisch aan het werk en neem je een aantal lessen mee naar huis waarmee je direct aan de slag kunt.
  3. Voorlezen aan kleuters met TOS
    €50.00

    Voorlezen aan kleuters met TOS

    In deze module wordt toegelicht waarom voorlezen zo belangrijk is voor kinderen met TOS. Er wordt besproken waarom er voor deze kinderen aanpassingen nodig zijn in het voorlezen. Je krijgt tips en adviezen over welke aanpassingen jij als leerkracht in het voorlezen kunt doen om kinderen met TOS optimaal te laten profiteren van het voorlezen. Daarbij is het voeren van gesprekken over hetgeen is voorgelezen een belangrijk onderdeel.
  4. Beginnende geletterdheid bij kleuters met TOS
    €50.00

    Beginnende geletterdheid bij kleuters met TOS

    In deze module wordt uitgelegd waar de problemen bij het voorbereidend lezen bij kinderen met TOS uit bestaan en welke aanpak helpend is. Daarbij wordt er ingezoomd op groep 2, omdat juist in die groep het analyseren en synthetiseren op gang zou moeten komen, om later in groep 3 gemakkelijk te kunnen leren lezen.
  5. Kennismaken met Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)
    €60.00

    Kennismaken met Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)

    In deze workshop maak je kennis met de methodiek die Marion Blank heeft ontwikkeld om het taal-denken te stimuleren. In eerste instantie richtte de methodiek zich op leerlingen met een taalachterstand, nu weten we dat het voor alle leerlingen goed toepasbaar is. Om denkprocessen te ontwikkelen wordt taal als middel ingezet. Je krijgt handvatten voor hoe jee het denken van de leerlingen kan stimuleren en hoe specifieke vraagstelling hieraan bijdraagt. Na deze bijeenkomst heb je kennisgemaakt met de vier verschillende niveaus van taal-denkvragen en kan je deze beginselen direct in het dagelijkse werk toepassen.
  6. Het belang van woordenschat
    €60.00

    Het belang van woordenschat

    Voor kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking is het essentieel om de uitbreiding van de woordenschat expliciet aan de orde te laten komen. De nadruk ligt op het belang van
    Woordenschatverwerving en woordkennis. Je krijgt handreikingen om het woordenschatonderwijs zo in te richten dat zowel taalzwakke als taalsterke leerlingen voldoende aan bod komen.
  7. Meertaligheid
    €240.00

    Meertaligheid

    Hoe verwerven kinderen taal in een situatie waarin meerdere talen een rol spelen? En welke factoren zijn daarbij van belang? Wat zijn misverstanden bij de advisering van een meertalig kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe maak ik onderscheid tussen een taalontwikkelingsstoornis of een tweede taalverwervingsprobleem? Als je werkt met cliënten of leerlingen met een meertalige opvoedingssituatie kunnen dit vragen zijn die zich aandienen. In deze module worden uitgangspunten behandeld die op deze vragen antwoord geven.
  8. Cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling bij TOS
    €240.00

    Cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling bij TOS

    Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis laten vaak sociaal emotionele problemen zien. Ook heeft een taalontwikkelingsstoornis gevolgen voor de cognitieve ontwikkeling. In deze module wordt besproken welke gevolgen TOS heeft voor de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling.

  9. Visualiseren bij TOS
    €240.00

    Visualiseren bij TOS

    Veel kinderen met TOS hebben luisterproblemen of problemen met het taalbegrip. Voor hen is het belangrijk dat de lesstof wordt gevisualiseerd. Visualisatie kan ook gebruikt worden om kinderen te helpen bij het verwoorden van hun boodschap. Tenslotte kan visualisatie worden ingezet om taken/dagplanning te visualiseren. Er zijn veel manieren waarop je kunt visualiseren. Er wordt besproken welke manier je op welk moment het beste kunt inzetten.

  10. Woordenschat bij kleuters met TOS
    €50.00

    Woordenschat bij kleuters met TOS

    In deze module leer je meer over de woordenschat van kleuters met TOS en krijg je praktische adviezen om hun woordenschat succesvol uit te breiden. Ook bij andere kinderen met een kleine woordenschat is deze aanpak te gebruiken. Er worden voorbeelden gegeven van problemen in de woordenschat die je tegenkomt bij kinderen met TOS. Er is veel aandacht voor tips over het communiceren met kinderen met een probleem in de woordenschat en het leren van nieuwe woorden aan deze kinderen.
per page / 164 Item(s)
Page:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5