Meertaligheid

Hoe verwerven kinderen taal in een situatie waarin meerdere talen een rol spelen? En welke factoren zijn daarbij van belang? Wat zijn misverstanden bij de advisering van een meertalig kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe maak ik onderscheid tussen een taalontwikkelingsstoornis of een tweede taalverwervingsprobleem? Als je werkt met cliënten of leerlingen met een meertalige opvoedingssituatie kunnen dit vragen zijn die zich aandienen. In deze module worden uitgangspunten behandeld die op deze vragen antwoord geven.

Additional Information

SKU MTOL_p
Type Program
Duration 5 uur
Language Nederlands
Courses Not planned

Details

Korte beschrijving:
Hoe verwerven kinderen taal in een situatie waarin meerdere talen een rol spelen? En welke factoren zijn daarbij van belang? Wat zijn misverstanden bij de advisering van een meertalig kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe maak ik onderscheid tussen een taalontwikkelingsstoornis of een tweede taalverwervingsprobleem? Als je werkt met cliënten of leerlingen met een meertalige opvoedingssituatie kunnen dit vragen zijn die zich aandienen. In deze module worden uitgangspunten behandeld die op deze vragen antwoord geven.

Eerst doe je de zelfstudie en daarna volg je een klassikale bijeenkomst waarin de inhoud wordt geoefend en toegepast onder begeleiding van een docent.

Voor wie?
Voor alle professionals die meer willen weten over meertaligheid bij leerlingen of cliënten.
Voor logopedisten geeft de module tevens toegang tot de cursussen Diagnostiek meertaligheid en Adviezen meertaligheid (zie leeromgeving). 

Wat leer je?
Je leert feiten en begrippen die van belang zijn bij het thema meertaligheid en hoe een meertalige ontwikkeling gezien wordt bij kinderen met taalstoornissen. In deze module komen achtereenvolgens de basisprincipes van meertaligheid aan bod, meertaligheid bij kinderen met een taalstoornis, de diagnostiek bij meertaligheid en de adviezen daarbij.

Inhoud:
1. Introductie op Meertaligheid
1.1 Visie Kentalis op Meertaligheid
1.2 Meertaligheid: Feiten & Begrippen
1.3 Factoren bij ontwikkeling van Meertaligheid
1.4 Voor- en nadelen van Meertaligheid

2. Meertaligheid bij kinderen met een taalstoornis
2.1 Meertalige kinderen met een taalstoornis
2.2 Belang thuistaal

3 Diagnostiek
3.1 Randvoorwaarden diagnostiek voor meertalig onderzoek
3.2 Anamnese meertaligheid
3.3 TOS of T2?
3.4 Richtlijn diagnostiek meertalige kinderen

4 Adviezen
4.1 Gewenste aanpak voor het kind
4.2 Misverstanden – een voorbeeld
4.3 Verkeerd advies
4.4 Begeleiding

5 Verder lezen

6 Kennisquiz

Cursusvorm: 
Online en klassikaal
 
Afronding: 
Bewijs van deelname

Studiebelasting:
Contacturen: 3 uur 
Zelfstudie: 2 uur 
 
Meer informatie:
Voor meer informatie kun je mailen naar academie@kentalis.nl

 Inschrijving:
Na de bestelling ontvang je een mail vanuit de leeromgeving met daarin instructies om in te kunnen loggen. Bij een klassikale cursus worden ook de data van bijeenkomsten in de mail vermeld.

Too bad, for this module there a no sessions planned (yet) so it's not possible to subscribe. Please, use the contact form to notify your interest

Contact form