TOS

per pagina / 70 artikel(en)
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. Zelf op weg met TOS
    € 50,00

    Zelf op weg met TOS

    Heb je een jong kind met een taalontwikkeling die anders verloopt dan bij andere kinderen? Zou je als ouder van een jong kind met een TOS meer willen weten over taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen? Dan is deze e-learning voor jou bedoeld.
  2. TOS Online voor ouders 6-12
    € 50,00

    TOS Online voor ouders 6-12

    Heb je een jong kind met een taalontwikkeling die anders verloopt dan bij andere kinderen? Zou je als ouder van een jong kind met een TOS meer willen weten over taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen? Dan is deze e-learning voor jou bedoeld.
  3. TOS Beleving
    € 62,00

    TOS Beleving

    Wil je beleven hoe het is om niet goed uit je woorden te komen? Ervaren hoe het is om niet begrepen te worden? Het zelf ervaren van TOS geeft je veel meer inzicht dan wanneer je alleen maar in theorie uitleg krijgt. De beleving zorgt ervoor dat je meer begrip krijgt voor een kind met TOS en inzicht in zijn onderwijsbehoefte.

  4. TOS Online voor ouders 13+
    € 50,00

    TOS Online voor ouders 13+

    Jouw kind heeft een taalontwikkeling die anders verloopt dan bij andere kinderen. In deze e-learning wordt toegelicht wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is en wat het hebben van een TOS betekent voor jongeren (en hun ouders).
  5. TOS en Executieve functies in de klas
    € 120,00

    TOS en Executieve functies in de klas

    Executieve functies zijn denkprocessen (functies) die belangrijk zijn voor het uitvoeren (de executie) van doelgericht gedrag. In deze basiscursus leer je welke executieve functies er zijn, wat belangrijke voorwaarden zijn voor leerlingen om tot zelfsturing te komen, zoomen we in op executieve functies in relatie tot TOS en gaan we aan de hand van een casus aan de slag met een interventie om een executieve functie te verbeteren.
    De basiscursus executieve functies bestaat uit twee bijeenkomsten.
  6. Begrijpend lezen en TOS

    Begrijpend lezen en TOS

    Vaak kunnen kinderen met een taalprobleem zich onvoldoende een beeld vormen van de tekst die ze lezen. Dit maakt het begrijpen van een tekst en het praten over de inhoud erg lastig.
    In de eerste bijeenkomst maak je kennis met de nieuwste inzichten op het gebied van begrijpend lezen: welke aanpassingen vraagt de werkwijze van Close reading voor leerlingen met een taalontwikkelingstoornis (TOS); hoe integreer je begrijpend lezen in nieuwe onderwijsconcepten; thematisch werken, IPC.  In de tweede bijeenkomst ga je praktisch aan het werk en neem je een aantal lessen mee naar huis waarmee je direct aan de slag kunt.
  7. Kennismaken met Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)
    € 60,00

    Kennismaken met Denkstimulerende Gespreks Methodiek (DGM)

    In deze workshop maak je kennis met de methodiek die Marion Blank heeft ontwikkeld om het taal-denken te stimuleren. In eerste instantie richtte de methodiek zich op leerlingen met een taalachterstand, nu weten we dat het voor alle leerlingen goed toepasbaar is. Om denkprocessen te ontwikkelen wordt taal als middel ingezet. Je krijgt handvatten voor hoe jee het denken van de leerlingen kan stimuleren en hoe specifieke vraagstelling hieraan bijdraagt. Na deze bijeenkomst heb je kennisgemaakt met de vier verschillende niveaus van taal-denkvragen en kan je deze beginselen direct in het dagelijkse werk toepassen.
  8. Het belang van woordenschat
    € 60,00

    Het belang van woordenschat

    Voor kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking is het essentieel om de uitbreiding van de woordenschat expliciet aan de orde te laten komen. De nadruk ligt op het belang van
    Woordenschatverwerving en woordkennis. Je krijgt handreikingen om het woordenschatonderwijs zo in te richten dat zowel taalzwakke als taalsterke leerlingen voldoende aan bod komen.
  9. Meertaligheid
    € 240,00

    Meertaligheid

    Hoe verwerven kinderen taal in een situatie waarin meerdere talen een rol spelen? En welke factoren zijn daarbij van belang? Wat zijn misverstanden bij de advisering van een meertalig kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe maak ik onderscheid tussen een taalontwikkelingsstoornis of een tweede taalverwervingsprobleem? Als je werkt met cliënten of leerlingen met een meertalige opvoedingssituatie kunnen dit vragen zijn die zich aandienen. In deze module worden uitgangspunten behandeld die op deze vragen antwoord geven.
  10. Cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling bij TOS
    € 240,00

    Cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling bij TOS

    Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis laten vaak sociaal emotionele problemen zien. Ook heeft een taalontwikkelingsstoornis gevolgen voor de cognitieve ontwikkeling. In deze module wordt besproken welke gevolgen TOS heeft voor de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling.

per pagina / 70 artikel(en)
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5