Cursussen

per pagina / 4 artikel(en)
  1. TOS Beleving
    € 62,00

    TOS Beleving

    Zelf ervaren wat een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is, doet veel meer dan alleen het uitleggen van de theorie. Het kweekt begrip voor een kind met TOS, het laat je beter observeren, je wordt bewust van het probleem, maar vooral ook op de doorwerking ervan. Gedrag dat eerst als problematisch werd gezien, wordt nu begrepen en vertaald als een gevolg van de TOS.

  2. Executieve functies in de klas
    € 120,00

    Executieve functies in de klas

    Executieve functies zijn denkprocessen (functies) die belangrijk zijn voor het uitvoeren (de executie) van doelgericht gedrag. In deze cursus leer je welke executieve functies er zijn en wat belangrijke
    voorwaarden zijn voor kinderen om tot zelfsturing te komen. Wij ‘zoomen  in’  op executieve functies in relatie tot het schoolse leren. In de tweede bijeenkomst gaan we aan de hand van een casus aan de slag met een interventie om een executieve functie te verbeteren.
  3. Kennismaken met de Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM) in het onderwijs
    € 60,00

    Kennismaken met de Denkstimulerende Gespreksmethodiek (DGM) in het onderwijs

    In deze workshop maak je kennis met de methodiek die Marion Blank heeft ontwikkeld om het taal-denken te stimuleren. In eerste instantie richtte de methodiek zich op leerlingen met een taalachterstand, nu weten we dat het voor alle leerlingen goed toepasbaar is. Om denkprocessen te ontwikkelen wordt taal als middel ingezet. Je krijgt handvatten voor hoe jee het denken van de leerlingen kan stimuleren en hoe specifieke vraagstelling hieraan bijdraagt. Na deze bijeenkomst heb je kennisgemaakt met de vier verschillende niveaus van taal-denkvragen en kan je deze beginselen direct in het dagelijkse werk toepassen.
  4. Een slechthorende of dove leerling in de klas
    € 60,00

    Een slechthorende of dove leerling in de klas

    In deze workshop worden inzichten uit wetrenschappelijk onderzoek gekoppeld aan de praktijk in de klas. Wat betekent niet goed kunnen horen voor het functioneren van de leerling op het gebied van communicatie, leren en sociaal gedrag? Wat hebben deze leerlingen nodig van jou als docent/leerkracht/begeleider?
per pagina / 4 artikel(en)