Cursussen

per pagina / 17 artikel(en)
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  1. Executieve functies in de klas
    € 120,00

    Executieve functies in de klas

    Executieve functies zijn denkprocessen (functies) die belangrijk zijn voor het uitvoeren (de executie) van doelgericht gedrag. In deze cursus leer je welke executieve functies er zijn en wat belangrijke
    voorwaarden zijn voor kinderen om tot zelfsturing te komen. Wij ‘zoomen  in’  op executieve functies in relatie tot het schoolse leren. In de tweede bijeenkomst gaan we aan de hand van een casus aan de slag met een interventie om een executieve functie te verbeteren.
  2. Herkennen van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
    € 120,00

    Herkennen van een taalontwikkelingsstoornis (TOS)

    In deze twee bijeenkomsten wordt informatie gegeven over het signaleren van een taalontwikkelingsstoornis. Daarnaast worden er begeleidingstips gegeven voor het gericht stimuleren van de spraak en taal van kinderen.

     

  3. Slechthorendheid
    € 130,00

    Slechthorendheid

    In deze module worden de verschillende types gehoorverlies besproken. De cursist ervaart hoe het is om slechter te horen en hoort hoe zijn slechthorende leerling/leerling met CI spraak waarneemt. De gevolgen van slechthorendheid voor het volgen van onderwijs worden besproken.
  4. Woordenschatverwerving
    € 180,00

    Woordenschatverwerving

    In deze cursus laten we zien en ervaren hoe nieuwe woorden worden opgeslagen en onthouden in het semantisch geheugen. We bespreken de 4-takt methodiek (Verhallen&Verhallen) en laten zien hoe deze methodiek in te passen is in een breed kader van woordenschatdidaktiek. Tijdens de cursus gaan de deelnemers zelf aan de slag met het uitwerken van het woordenschataanbod in hun klas. De opgedane kennis kan daarna gebruikt worden voor implementatie in andere vakken.
    Zelfstandige e-learning voorafgaand aan cursus van 30 minuten.
    Aantal bijeenkomsten: 3

  5. Taalstimulerende communicatie bij TOS
    € 130,00

    Taalstimulerende communicatie bij TOS

    Kinderen met TOS zijn zich vaak bewust van hun taalproblemen. Door deze problemen hebben zij veel moeite met het onder woorden brengen van hun gedachten en gevoelens. Het is daarom niet altijd gemakkelijk hen uit te lokken tot het deelnemen aan gesprekken. Kinderen leren taal vooral door zelf aan het woord te zijn en actief te oefenen. In deze module krijg je informatie over gespreksvoering met kinderen met TOS.
  6. Kids Skills
    € 120,00

    Kids Skills

    In deze twee bijeenkomsten laten we je kennismaken met een manier van oplossingsgericht werken en denken. Kids’ Skills is een speelse, praktische en oplossingsgerichte benadering van moeilijkheden waarmee kinderen worden geconfronteerd.
  7. Communicatie en Autisme
    € 120,00

    Communicatie en Autisme

    In deze cursus richten we ons specifiek op leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS) in het regulier onderwijs en wordt de stoornis in communicatie en taalbegrip centraal gesteld. ln de tweede bijeenkomst maken we een concrete vertaalslag van de theorie naar de eigen praktijk.
    Aantal bijeenkomsten: 2
  8. Zintuigenverhalen maken
    € 135,00

    Zintuigenverhalen maken

    In deze cursus ga je voor een persoon een zintuigenverhaal op maat maken. Zintuigenverhalen zijn verhalen die voorgelezen worden met toevoeging van zintuiglijke ervaringen. 

  9. Studiedag Ontwikkelingsperspectief
    € 165,00

    Studiedag Ontwikkelingsperspectief

    Het kan de ontwikkeling enorm bevorderen als de leerling zelf verantwoordelijkheid neemt voor het leerproces. Op deze studiedag gaan we in op de achtergronden van educatief partnerschap met de leerling en zomen we in op de mogelijkheden van de praktische uitvoering.
  10. Meertaligheid
    € 155,00

    Meertaligheid

    Hoe verwerven kinderen taal in een situatie waarin meerdere talen een rol spelen? En welke factoren zijn daarbij van belang? Wat zijn misverstanden bij de advisering van een meertalig kind met een taalontwikkelingsstoornis? Hoe maak ik onderscheid tussen een taalontwikkelingsstoornis of een tweede taalverwervingsprobleem? Als je werkt met cliënten of leerlingen met een meertalige opvoedingssituatie kunnen dit vragen zijn die zich aandienen. In deze module worden uitgangspunten behandeld die op deze vragen antwoord geven.
per pagina / 17 artikel(en)
Pagina:
  1. 1
  2. 2